YHTEISTYÖSSÄ

HISTORIAA

​

Miten Helsinki Ski Club on syntynyt?

​

Ote lehdistötiedotteesta, joka julkaistu 17.8.2016: "Pääkaupunkiseudulla toimineet Espoo Slalom ry (perustettu 1987) ja Slalom-Seura ry (perustettu 1941), ovat tänään sopineet toimintojensa yhdistämisestä. Yhdistymisen tavoitteena on tarjota pääkaupunkiseudun juniorialppihiihtäjille erinomaiset mahdollisuudet nousta alppihiihdon huipulle. Uuden seuran nimi on Helsinki Ski Club ry..."  Koko lehdistötiedote TÄSTÄ

Yhdistyneiden seurojen historiasta lyhyesti alla:

ESPOO SLALOM

Espoo Slalom perustettiin keväällä 1987 vuonna 1984 avattuun Vihdin Hiihtokeskukseen (nyk. Vihti Ski Center). Seuran perusti Vesa Viitanen joka toimi myös pitkään seuran puheenjohtajana ja päävalmentajana.

EsSla siirtyi aluksi alle 10 laskijaa lähinnä KyIf:stä (Kyrsklätt IF, Peuramaalta) sekä LuPu:sta (Lumiset Pujoittelijat Vihdistä)

EsSla voitti Suomen seuraluokituksen ylivoimaisesti jo ensimmäisellä toimintakaudellaan. Kaikki seuran edustajat olivat kansallista kärkeä luokissaan.

Espoo Slalom onkin tuottanut Suomen seuroista määrältään eniten Maailmancupissa Suomea edustaneita laskijoita ja näin ollen ollut myös esikuvana koko Suomen Alppihiihdon nousulle. EsSlan kirkkaimpana tähtenä tuikki vuosia Vihti Skin oma kasvatti Sami Uotila. Sami oli ensimmäinen Etelä Suomesta maailmancupin palkintopallille noussut laskija.

SLALOM-SEURA

Slalom-Seura r.y. perustettiin 27.5.1941. Kantavana voimana seuran alkuvaiheissa oli tehtailija Kalle Ebb, alppihiihdon uranuurtaja Suomessa. Kalle ja Märtha Ebbin rahasto tukee edelleen alppihiihdon nuorisotoimintaa, jakamalla vuosittaisen avustuksen niin HSC:lle kuin Ski Sport Finland ry:lle.

Linkkejä seuramme & suomalaisen alppihiihdon historiaan

Slalom-Seuran perustaja Kalle & Märtha Ebb

Suomen alppihiihdon historia